3 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. Z tej okazji uczniowie klasy VIa przygotowali apel w celu przybliżenia społeczności szkolnej problemów osób z niepełnosprawnościami, które mimo przeszkód osiągają sukcesy i samorealizują się.
Szóstoklasiści uświadomili rówieśnikom, jak ważne jest upowszechnianie idei tolerancji, otwartości i szacunku dla inności, a także ukazali korzyści płynące z pełnej integracji osób z niepełnosprawnościami w życiu, społecznym, gospodarczym i kulturalnym.
Oto mini poradnik, czyli Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, przedstawiony przez uczniów:
Traktuj osobę z niepełnosprawnością jako pełnoprawnego członka społeczeństwa.
Pomagaj dopiero po uzyskaniu zgody.
Pamiętaj, że wózek, kule czy laska należą do sfery osobistej osoby z niepełnosprawnością. Nie należy dotykać ich bez pozwolenia właściciela.
Nie stój nad głową osobie siedzącej na wózku – cofnij się dwa kroki lub usiądź.
Jeśli chcesz pomóc osobie na wózku wsiąść lub wysiąść np. z tramwaju, najpierw zapytaj ją, czy możesz pomóc i w jaki sposób.
Zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby towarzyszącej.
Niektóre osoby z niepełnosprawnością mówią niewyraźnie. Jeśli nie rozumiesz, co taka osoba mówi, poproś ją o powtórzenie lub zapisanie słów.
Bądź cierpliwy i wyrozumiały – osoba z niepełnosprawnością potrzebuje niekiedy więcej czasu, aby coś zrobić.
Do osoby z zaburzeniami słuchu mów w naturalnym tempie, bezpośrednio, nie zakrywaj ust i nie krzycz. Kluczowe informacje zapisz na kartce.
Witając się z osobą niewidomą, dotknij ją lekko w ramię i przedstaw się.
Nie głaszcz i nie rozpraszaj psa przewodnika osoby niewidomej – pies pracuje!
Zawsze używaj słów i zwrotów, które funkcjonują w codziennym kontakcie – nie bój się powiedzieć osobie niewidomej „do zobaczenia”.
Witając się z osobą, która ma np. amputowaną rękę, śmiało uściśnij jej drugą.
Szczególnie zimą pamiętaj o odśnieżeniu podjazdów i przejazdów.
Zadbaj o dostępność Twojej strony internetowej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.