III GMINNY KONKURS BIOLOGICZNY „ Z BIOLOGIĄ NA TY ” WIĄZOWNICA, 30 MAJA 2022r. POD PATRONATEM WÓJTA GMINY WIĄZOWNICA
I. ORGANIZATOR KONKURSU
Szkoła Podstawowa im. Księdza Stanisława Sudoła w Wiązownicy
II. CELE KONKURSU
- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań biologicznych uczniów;
- promowanie uczniów prezentujących wysoki poziom wiedzy i umiejętności biologicznych;
- wyłanianie talentów oraz rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów;
- wspieranie uzdolnień uczniów;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
III. REGULAMIN KONKURSU
- Konkurs odbędzie się 30 maja 2022r. o godz. 9:00 w Szkole Podstawowej im. Księdza Stanisława Sudoła w Wiązownicy.
- Udział w konkursie jest bezpłatny.
- Konkurs jest przeznaczony dla uczniów klas V – VIII.
- Konkurs będzie miał formę umiejętności praktycznych.
- Szkoły typują jedną drużynę złożoną z trzech uczniów z dowolnych klas.
- Komisja konkursowa będzie oceniać wiedzę i umiejętności obejmujące
i poszerzające treści podstawy programowej z biologii – dział botanika. - Ocena zadań praktycznych i rozdanie nagród nastąpi w tym samym dniu.
- Laureatami konkursu gminnego zostają trzy drużyny, które uzyskają największą liczbę punktów.
- W sytuacji równej ilości punktów Komisja Konkursowa przeprowadzi dogrywkę, która będzie polegała na udzieleniu ustnych odpowiedzi na pytania losowane przez drużynę.
IV. TEMATYKA KONKURSU:
“Amor plantarum nos unit – Łączy nas umiłowanie roślin“.
W związku z setną rocznicą założenia Towarzystwa Botanicznego Senat RP podjął uchwałę ogłaszającą rok 2022 Rokiem Botaniki.
Włączając się w obchody tego święta roślin, tegoroczny konkurs „Z biologią na Ty”, poświęcony jest botanice i poniżej opisane są treści i umiejętności do opanowania:
- Budowa komórki roślinnej i funkcje jej organelli ( błona komórkowa, ściana komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, mitochondrium i wakuola.
- Przygotowanie preparatu mikroskopowego ze skórki cebuli (skórka – tkanka okrywająca), miąższu pomidora ( tkanka miękiszowa) i ziemniaka (ziarna skrobi i ich wybarwianie jodyną).
- Znaczenie i rola fotosyntezy, produkty, substraty, warunki przebiegu, znajomość doświadczeń wykazujących wpływ wybranych czynników na intensywność tego procesu.
- Klasyfikacja organizmów roślinnych: mszaki, paprotniki, nago i okrytonasienne - ogólne wiadomości o podanych grupach (środowisko życia, budowa zewnętrzna, , przedstawiciele, znaczenie w przyrodzie i dla człowieka)
- Posługiwanie się prostym kluczem do oznaczanie roślin.
- Znajomość metody badawczej – stawianie hipotezy, problemu badawczego, rozróżnianie próby kontrolnej i badawczej, opis doświadczenia itd.
- Rozpoznawanie preparatów mikroskopowych – tkanki roślinne: twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca.
- Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych (25 gatunków) – okazów zielnikowych, naturalnych, zdjęć, ilustracji: babka lancetowata, babka zwyczajna, bluszczyk kurdybanek, bodziszek łąkowy, chaber bławatek, dziurawiec zwyczajny, dzwonek rozpierzchły, fiołek trójbarwny, firletka poszarpana, jaskier rozłogowy, jaskier ostry, jaskier wiosenny (ziarnopłon wiosenny), jastrun zwyczajny, knieć błotna (kaczeniec), koniczyna biała, koniczyna łąkowa, mniszek pospolity, mak polny, niezapominajka błotna, podbiał pospolity, pokrzywa zwyczajna, poziomka pospolita, stokrotka pospolita, szczaw zwyczajny, zawilec gajowy
- Rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew, krzewów iglastych i liściastych ( okazy zielnikowe lub naturalne – 25 gatunków) : sosna zwyczajna, świerk pospolity, jodła pospolita, modrzew europejski, jałowiec pospolity, cis pospolity, brzoza brodawkowata, klon pospolity, buk zwyczajny, grab pospolity, wiąz pospolity, dąb szypułkowy, dąb czerwony, jesion wyniosły, topola biała, topola osika, bez lilak, bez czarny, kasztanowiec biały, lipa drobnolistna, lipa szerokolistna, robinia akacjowa, olsza szara, olsza czarna, jarząb zwyczajny (jarzębina)
- Rozpoznawanie nasion następujących gatunków roślin: świerk pospolity, dąb szypułkowy, kasztanowiec biały, klon zwyczajny, lipa drobnolistna, orzech włoski, orzech laskowy, kukurydza, marchew zwyczajna, pietruszka korzeniowa, papryka roczna, pomidor zwyczajny, dynia olbrzymia, ogórek siewny, rzodkiewka zwyczajna, groch zwyczajny, pszenica, owies, rzeżucha, burak ćwikłowy.
V. OBOWIĄZUJĄCA LITERATURA
- Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
z zakresu biologii na poziomie szkoły podstawowej. - E-podręczniki.pl dla uczniów szkoły podstawowej – klasy V – VIII.
- Atlasy, leksykony, przewodniki, proste klucze do oznaczania roślin.
- Dostępne aplikacje do oznaczania roślin, np.: Flora Incognita
VI. ZGŁASZANIE UCZNIÓW DO KONKURSU
- Zgłoszenie uczniów do udziału w konkursie oraz oświadczenia i zgody na przetwarzanie danych osobowych ( skan) należy przesłać na adres email szkoły: gimwia@poczta.onet.pl lub złożyć w sekretariacie ( oryginał) -16 622 36 95 do 9 maja 2022 r.
- Przystąpienie ucznia do konkursu jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu oraz zgodą na przetwarzanie danych osobowych.